شرایط و تغییرات جدید آزمون استخدامی آموزش و پرورش امسال 1403

شرایط و تغییرات جدید آزمون استخدامی آموزش و پرورش امسال 1403

با توجه به اینکه قبلا در مورد آزمون استخدامی آموزش و پرورش صحبت کرده بودیم ولی بدلیل تغییرات بیش از حد در این آزمون تصمیم گرفیتم صفحه ای جداگانه برای این مورد در نظر بگیریم.

فهرست مطالب

شرایط سن

یکی از خواسته‌های متقاضیان در ادوار گذشته آزمون، افزایش سقف سنی برای ثبت نام آزمون بوده است. از این رو در آزمون آینده کف و سقف سنی آزمون تغییرات زیادی کرده است.

 حداقل سنحداکثر
۲۰ سال تمام۴۰ سال تمام

این شرط حداقل و حداکثر به پایه تحصیلی متقاضیان ارتباطی نداشته و متقاضیان فارغ از سطح تحصیلی (کارشناسی و کارشناسی ارشد) می‌توانند در آزمون شرکت کنند. به این ترتیب فرصت مناسبی برای شرکت کردن متقاضیان دهه شصتی ایجاد شده است.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

به موجب این قانون که در آزمون دوره نهم نیز اجرایی شده بود، متقاضیان محترمی که در شهرستان با نرخ باروری کمتر از ۲.۵ (لیست این شهرستان‌ها در اختیار وزارت کشور است) به ازای تاهل و نیز داشتن هر فرزند یکسال به سقف سنی‌شان اضافه می‌شود. این مقدار حداکثر تا ۵ سال قابل افزایش است.

تغییر اساسی مواد آزمون

تغییر بزرگ!

یکی از بزرگترین تغییرات آزمون آموزش و پرورش امسال تغییر در مواد آزمون است. به این ترتیب دیگر آزمون امسال به مانند آزمون‌های دور گذشته نبوده و چند درس از آن حذف و چندین درس بجای آنها گنجانده شده است. آزمون امسال در سه بخش عمومی، اختصاصی و تخصصی برگزار می‌شود و متقاضیان باید در این سه حوزه به سوالات پاسخ گویند.

حیطه عمومی

حیطه عمومی آزمون امسال دارای چهار درس اصلی برای آزمون است.

  1. تاریخ و فرهنگ تمدن
  2. تعلیم و تربیت اسلامی
  3. معارف و اندیشه اسلامی
  4. دانش اجتماعی و حقوق اساسی

برای هر کدام از چهار درس فوق نیز منابع مطالعاتی معرفی شده است. منابع معرفی شده به شرح جدول زیر است:

تاریخ و فرهنگ تمدن خدمات متقابل ایران و اسلام / نویسنده: شهید مطهری انتشارات صدراصعود چهل ساله / نویسنده : سید محمد حسین راجی، سیدمحمدرضا خاتمی انتشارات زائر رضوی
تعلیم و تربیت اسلامیمبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی- عمومی جمهوری اسلامی:بخش اول« شامل: تبیین چیستی تربیت- تبیین چرایی تربیت- تبیین چگونگی تربیت» بخش دوم«شامل: تبیین چیستی تربیت رسمی و عمومی- تبیین چرایی تربیت رسمی و عمومی- تبیین چگونگی تربیت رسمی و عمومی»
معارف و اندیشه اسلامیطرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن / نویسنده: سید علی خامنه‌ای، انتشارات: صهباانسان ۲۵۰ ساله / نویسنده: سیدعلی خامنه ای. انتشارات، صهبا
دانش اجتماعی و حقوق اساسیقانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، وصیتنامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی (ره)، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

حیطه اختصاصی

حیطه اختصاصی آزمون امسال دارای چهار درس به شرح زیر است:

  1. اسناد و قوانین بالادسی آموزش و پرورش
  2. روش‌­ها و فنون تدریس
  3. روانشناسی تربیتی
  4. سنجش و اندازه گیری پیشرفت تحصیلی

منابع مطالعاتی چهار درس فوق نیز به شرح جدول زیر دسته بندی شده است:

اسناد و قوانین بالادسی آموزش و پرورشسیاست­‌های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش- سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی/ مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی آیین‌نامه اجرایی مدارس/ مصوب سال ۱۴۰۰ شورای عالی آموزش و پرورش
روش‌­ها و فنون تدریسبخش دوم و سوم کتاب روش‌ها و فنون تدریس/ نویسنده: حسن شعبانی ناشر انتشارات سمتکتاب راهنمای معلم کلاس‌­های چندپایه فصل (۱-۳-۵)
روانشناسی تربیتیبرای داوطلبان آموزگار ابتدایی: بخش‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم کتاب روانشناسی پرورشی نوین(روانشناسی یادگیری و آموزش دکتر علی اکبر سیف نشر دوران)برای داوطلبان آموزگار استثنایی (روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی): کتاب دانش‌آموزان استثنایی؛ مقدمه‌ای بر آموزش ویژه؛ مولفان دانیل هالاهان و جیمز کافمن؛ ترجمه علیزاده، صابری، هاشمی و محی الدین، نشر ویرایش یا ارسباران؛ کتاب مقدمه‌­ای بر اصول توانبخشی معلولان؛ تالیف عباس داورمنش و فرید براتی سده، نشر رشد
سنجش و اندازه گیری پیشرفت تحصیلیفصول ۵ تا ۱۶ کتاب اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی علی اکبر سیف انتشارات دورانراهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی کد ۵/۵۳ سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

حیطه تخصصی

برای حیطه تخصصی نیز پنج ماده برای آزمون درنظر گرفته شده است.

  1. مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی قرآن و هدیه­‌های آسمانی دوره ابتدایی: نهج‌­القرآن راهنمای معلم قرآن اول تا ششم ابتدایی- راهنمای معلم هدیه‌های آسمانی پایه سوم و ششم.
  2. مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی ریاضی دوره ابتدایی: راهنمای معلم ریاضی اول و ششم.
  3. مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی علوم تجربی دوره ابتدایی :کتاب راهنمای معلم علوم تجربی دوم و چهارم و ششم.
  4. مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی فارسی دوره ابتدایی: راهنمای معلم فارسی اول و چهارم و ششم.
  5. مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی: کتاب راهنمای معلم اجتماعی پنجم و ششم ابتدایی.

ضریب دروس و نمرات منفی

تمام دروس آزمون ضریب برابر دارند و همگی با ضریب یک حساب می‌شوند.

در این آزمون به ازای هر پاسخ غلط ۱/۳ نمره منفی در نظر گرفته شده است. به طور مثال اگر ۳ پاسخ اشتباه در یک درس داشته باشید، یک تست صحیح شما خنثی می‌شود.

کدام رشته‌ها مجاز به شرکت در آزمون هستند؟

متقاضیان دارای مدرک کارشناسی در گروه‌های زیر مجاز به شرکت در آزمون هستند:

  1. گروه‌های علوم اسلامی
  2. گروه‌های علوم انسانی
  3. گروه‌های علوم پایه

به این ترتیب متقاضیانی که مدرک کارشناسی ارشد آنها در گروه‌های فوق باشد اما مدرک کارشناسی آن‌ها در این گروه‌ها جای نگیرد، مجاز به شرکت در آزمون نیستند. به عنوان مثال شخصی مدرک کارشناسی مهندسی برق و مدرک کارشناسی ارشد علوم تربیتی دارد. این فرد مجاز به شرکت در آزمون نیست. اما اگر شخصی کارشناسی علوم تربیتی داشته باشد اما مدرک کارشناسی ارشد وی مهندسی برق باشد، می‌تواند با مدرک کارشناسی خود در آزمون شرکت کند.

افزایش تعداد کدهای مجاز برای ثبت نام

در آزمون امسال داوطلبان با رعایت سهمیه‌های قانونی مجاز به انتخاب سه کد رشته شغلی -محل هستند. شیوه انتخاب و گزینش نهایی در هر کد نیز پس از انتشار دفترچه و مشخص شدن ریز شرایط قابل بررسی خواهد بود.

محاسبه نمرات آزمون

به مانند آزمون‌های ادوار گذشته، در این دوره نیز افراد به میزان ۳ الی ۵ برابر ظرفیت برای انجام ارزیابی تکمیلی (که پیشتر مصاحبه نام داشت) معرفی می‌شوند. این افراد برای رسیدن به این مرحله باید شرط زیر را داشته باشند.

  • کسب حداقل ۵۰ درصد نمره سه نفر اول آزمون در کد شغل شهرستان مورد نظر

همچنین نحوه محاسبه نیز به همان صورت گذشته بوده و دروس عمومی دارای وزن ۴۰ درصد و دروس اختصاصی و تخصصی دارای وزن ۶۰ درصد هستند.

ارزیابی تکمیلی چیست؟

یکی دیگر از تغییرات آزمون امسال ارزیابی تکمیلی است. ارزیابی تکمیلی همانند مصاحبه بوده اما با توجه به تغییرات اساسی آزمون این مصاحبه نیز دچار تغییراتی شده و اکنون داوطلبان باید از این مرحله حداقل ۴۷۰ امتیاز از ۱۰۰۰ امتیاز را کسب کنند.

در این مرحله هر متقاضی باید حداقل (۹۵) امتیاز از شایستگی های عمومی، حداقل (۷۰) امتیاز از شایستگی اختصاصی و (۴۰) امتیاز از شایستگی تخصصی را کسب نماید.

ارزیابی تکمیلی مهم‌تر از مرحله کتبی؟

در آزمون امسال برخلاف آزمون‌های گذشته مرحله کتبی ۴۰ درصد و مرحله ارزیابی نهایی ۶۰ درصد نمره نهایی هر داوطلب را تشکیل می‌دهد. به این صورت افراد پس از قبولی در مرحله کتبی می‌بایست به طور جدی برای مرحله ارزیابی نهایی آماده شوند.

نقل و انتقال بین استانی ممنوع

اگر جز آن دسته از داوطلبان هستید که به دلیل شرایط زندگی ممکن است پس از قبولی تقاضای نقل و انتقال دهید، باید بدانید در آزمون امسال این مورد کاملا لغو شده است.

در آزمون آموزش و پرورش سال 1403نقل و انتقال پس از طی کردن مراحل استخدامی به طور کلی ممنوع بوده و داوطلبانی که پس از این مراحل تقاضای انتقال بین استانی داشته باشند، با آن‌ها قطع همکاری صورت می‌گیرد.

یکسال تحصیل در دانشگاه فرهنگیان

متقاضیان استخدامی آموزش و پرورش در سال 1403 که در این آزمون به از تمام مراحل قبلی سربلند بیرون می‌آیند باید خود را برای یک سال تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان آماده کنند. این دوره یکساله جز سنوات خدمتی افراد نیست و به موجب گذراندن آن مجاز به شرکت در آزمون ارشد آن رشته شغلی نیستند.

داوطلبان باید در پایان دوره یک ساله گواهی صلاحیت معلمی دریافت نمایند و در غیر این صورت هیچ‌گونه همکاری با آنها انجام نخواهد شد.

همچنین گذراندن حداقل ۱۲۰ ساعت ضمن خدمت مرتبط با امور تربیتی و مهارت‌های معلمی برای پذیرفته شدگان رشته‌های غیر امور تربیتی در دو سال نخست استخدام الزامی است.

سوالات متداول

  1. حداقل و حداکثر سن مجاز برای آزمون آموزش و پرورش 1403چند سال است؟

    حداقل سن مجاز ۲۰ سال تمام و حداکثر سن مجاز ۴۰ سال تمام اعلام شده است.

  2. آیا داوطلبان متاهل از امتیاز قانون حمایت از خانوده برخوردارند؟

    بله، داوطلبان متاهل به ازای تاهل و هر فرزند ۱ سال و تا سقف ۵ سال به سقف سنی‌شان برای شرکت در آزمون اضافه می‌شود.

  3. مواد آزمون آموزش و پرورش 1403 چه تغییراتی کرده است؟

    مواد آزمون آموزش و پرورش در سال 1402دچار تغییرات اساسی شده و به سه حیطه عمومی، تخصصی و اختصاصی به شرح مندرج در این صفحه دسته بندی شده است.

  4. آیا آزمون آموزش و پرورش سال 1403 نمره منفی هم دارد؟

    بله، همانند ادوار گذشته این آزمون نیز دارای نمره منفی به میزان هر سوال اشتباه کسر ۱/۳ نمره سوال صحیح را دارد.

  5. آیا ضریب نمرات عمومی، اختصاصی و تخصصی در این آزمون متفاوت است؟

    خیر، تمام دروس دارای ضریب برابر (یک) هستند.

  6. کدام رشته‌ها مجاز به شرکت در این آزمون هستند؟

    متقاضیان با مدرک کارشناسی گروه‌های علوم اسلامی، علوم انسانی و علوم پایه مجاز به شرکت در این آزمون هستند.

  7. متقاضیان کارشناسی ارشد و دکتری با چه رشته‌هایی مجاز به شرکت در این آزمون هستند؟

    متقاضیان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری مشروط به دارا بودن مدرک کارشناسی در گروه‌های علوم انسانی، علوم اسلامی و علوم پایه مجاز به ثبت نام در این آزمون هستند.

  8. در صورتی که متقاضی دوره کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌ای بجز گروه‌های مجاز را داشته باشد چگونه در آزمون ثبت نام کند؟

    متقاضیان دوره کارشناسی ارشد و دکتری برای شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش سال 1403در صورتی که مدرک کارشناسی مرتبط با گروه‌های علوم اسلامی،‌ علوم انسانی و علوم پایه را داشته باشند می‌توانند با مدرک پایین‌تر خود و با رعایت قوانین در آزمون شرکت کنند.

  9. اگر مدرک کارشناسی از گروه‌های مجاز نباشد، اما مدرک ارشد و دکتری از گروه‌های مجاز باشد آیا میتوان در آزمون ثبت نام کرد؟

    ثبت نام در این دوره کاملا منوط به دارا بودن مدرک کارشناسی در گروه‌های اعلام شده (علوم اسلامی، علوم انسانی و علوم پایه) است. و در صورتی که متقاضی مدرک کارشناسی مرتبط نداشته باشد مجاز به ثبت نام در آزمون نیست.

  10. در آزمون آموزش و پرورش سال 1403چند کد شغل محل می‌توان انتخاب کرد؟

    در آزمون آموزش و پرورش سال 1403می‌توان ۳ کد شغل محل را انتخاب کرد.

  11. ارزیابی نهایی چیست و چند درصد نمره را تشکیل می‌دهد؟

    ارزیابی نهایی تقریبا همان مرحله مصاحبه است اما بر خلاف ادوار گذشته،‌ شصت درصد نمره نهایی شامل ارزیابی نهایی بوده و فقط چهل درصد نمره نهایی مربوط به نمره کتبی است.

دوره‌های مرتبط
تکمیل شده
آموزش مکالمه زبان انگلیسی

آموزش مکالمه زبان انگلیسی

۶۹
۱,۱۹۰,۰۰۰ ۳۵۹,۷۰۰ تومان
دیدگاه‌ها ۶
ارسال دیدگاه جدید